Story

Welke soort film heb ik nodig?

Bij elke videoproductie die we maken, beginnen we bij de kern: wat wil je met de video bereiken? Wie is de doelgroep en hoe zorgen we ervoor dat de video relevant en aansprekend is? Samen met de klant zoeken we naar de beste manier om het doel te vertalen naar beeld.

Filmkantoor - Film brainstorm

Wat voor soort content het wordt en welke naam je eraan hangt, is minder belangrijk. Veel termen overlappen elkaar: bijna al onze video’s zijn in zekere zin promotiefilms. Maar wat is een promotiefilm eigenlijk? Een aftermovie kan ook social content zijn, een wervingsvideo kan een mini-docu worden en een campagnevideo kan prima een uitlegfilm bevatten. Het draait niet om de term, maar om het effect.

Wij denken niet in hokjes, maar in impact. Of het nu om een korte en krachtige social snippet gaat of een uitgebreide storytelling-video, wij zorgen ervoor dat het verhaal de juiste snaar raakt en dat het doel wordt behaald. Want dát is de kracht van video. Toch leggen we in deze blog wat veelgebruikte termen uit. Op basis daarvan kun jij nog beter bepalen welke soort film je nodig hebt.

Promotiefilm

Een promotiefilm is als het ware het visitekaartje naar jouw bedrijf, organisatie of merk. Hierin stel je jezelf voor en geef jij jouw publiek een goed gevoel bij wie je bent of wat je doet. Daarnaast is het natuurlijk mogelijk om een specifieke dienst, product of oproep zoals een wervings- of vacaturevideo te maken. Jouw doel met de video staat hierin voorop.

We gaan samen op zoek naar de kern en de beste manier om dit in een korte tijd te vertellen. Zo heb jij een video die je breed kunt inzetten en die jou onderscheidt van anderen. Dat is nog eens een goede binnenkomer!

Filmkantoor - Bedrijfsfilm

Bedrijfsfilm en Brand movie

De bedrijfsfilm is een klassieker! Het is dé manier om jouw organisatie te presenteren en een blijvende indruk achter te laten. Natuurlijk hoeft dit niet standaard te zijn—er zijn talloze creatieve manieren om jouw verhaal te vertellen.

Een brand movie gaat nog een stap verder. Hier draait het niet alleen om wát je doet, maar vooral om het gevoel achter je merk. Zie het als een chique verzekeringscommercial: sfeer, emotie en merkidentiteit staan centraal. Zo creëer je een video die niet alleen informeert, maar ook inspireert én blijft hangen bij je doelgroep.

Social media

De grootste campagnes vinden tegenwoordig online plaats, meestal via sociale mediakanalen. Logisch ook, want gemiddeld besteden we zo’n twee uur per dag aan scrollen. Dat maakt dit een superslim platform om op te adverteren. Je kiest je social media platform en de vorm van de content afhankelijk van jouw doelgroep. Zo maken wij tegenwoordig ook vaak verticale video’s voor gebruik op Instagram of TikTok, meestal voor de jongere doelgroep.

Natuurlijk kun je met alle vormen videocontent gebruikmaken van de kracht van social media. Want zoals we hierboven al schreven, kunnen verschillende contentvormen door elkaar heen lopen.

Filmkantoor - Branded content

Aftermovie, livestream en videoregistratie

Gaat er een evenement of activiteit plaatsvinden die je met je publiek wilt delen? Een aftermovie of videoregistratie is een aantrekkelijke manier om een live-evenement met een groter publiek te delen dan er misschien fysiek aanwezig kan zijn. Een aftermovie geeft vaak in enkele minuten een visueel aansprekende sfeerimpressie. Een videoregistratie kan zo lang duren als de activiteit zelf. Je bereikt er een veel grotere doelgroep mee, doordat je publiek thuis en op zijn of haar eigen moment aanwezig kan zijn bij het evenement.

Ook is er de mogelijkheid om je evenement of activiteit live uit te zenden. Zo hebben wij de Grotius Dromenshow gerealiseerd: een live spelshow met scholieren van het Grotius College waarin dromen in vervulling gaan.

Filmkantoor - Registratiefilm

Branded content

Hier maken we video’s die in de eerste plaats entertainen, inspireren of prikkelen. Branded content richt zich niet op een product of dienst maar op een merk. Aan de hand van content bouw je aan de bekendheid en communiceer je de identiteit van jouw merk. Kijkers leggen zo vaak onbewust een verband tussen merk en product. Branded content kan ook veel overeenkomsten hebben met een promotiefilm. Soms gaan deze twee termen daarom hand in hand.

Webinar of instructiefilm

In plaats van promotie kan een video ook het product zelf zijn. Geef je bijvoorbeeld trainingen of uitleg bij een product of dienst? Ook dan kun je bij ons terecht. We denken graag mee over de inhoud en zorgen voor een aantrekkelijke en inspirerende vorm van de video(‘s).

Portretvideo, documentaire of videoclip

Hierbij gaat het echt om de kracht van de storytelling zelf. We nemen de kijker mee in een meeslepend verhaal of ervaring, vaak met interessante personages en/of locaties. Zo weet je je publiek emotioneel te raken op een vernieuwende en vaak persoonlijke manier.

Geen stress!

Wij helpen je met het bepalen naar wat voor videocontent jij op zoek naar bent! Of dit nu één video, een hele campagne of zelfs een hele merkpositionering is: wij gaan op zoek naar wat jouw bedrijf of organisatie het meeste vooruithelpt en welk(e) doel(groep) daarbij past. Vaak valt een specifieke vraag niet onder te brengen in één van bovenstaande diensten maar zit het er tussenin, want: het zijn maar termen. Welke soort film jij nodig hebt, is dus niet zomaar te zeggen. Maar we kunnen er samen naar kijken. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken, de koffie staat klaar!

Meer weten?

Glenn glenn@filmkantoor.nl

Meer stories

Doeltreffende videoadvertenties: Hoe maak je die?

Jij wilt je boodschap nog verder verspreiden? Dan is een doeltreffende videoadvertentie perfect! Met een advertentie betaal je een platform om jouw video aan de doelgroep van jouw keuze te laten zien. Een mooie kans om een nieuwe doelgroep aan te laten haken of een bestaande doelgroep een goede reminder te geven. Alleen vereist dit een heel ander soort video dan een film waar iemand op geklikt heeft om bewust te gaan kijken. In deze blog leggen wij je wat strategieën uit, om het maximale uit jouw videoads te halen.

Filmkantoor - De magie van postproductie

De magie van postproductie

Postproductie, montage, editing – hoe je het ook noemt, het draait allemaal om hetzelfde: het perfectioneren van de opnames tot een indrukwekkend eindresultaat. Maar waarom is postproductie zo belangrijk? Wat is de magie van postproductie precies? Welke stappen zorgen ervoor dat jouw ruwe materiaal transformeert in een meeslepende video? We nemen je mee door het proces.