Story

Doeltreffende videoadvertenties: Hoe maak je die?

Jij wilt je boodschap nog verder verspreiden? Dan is een doeltreffende videoadvertentie perfect! Met een advertentie betaal je een platform om jouw video aan de doelgroep van jouw keuze te laten zien. Een mooie kans om een nieuwe doelgroep aan te laten haken of een bestaande doelgroep een goede reminder te geven. Alleen vereist dit een heel ander soort video dan een film waar iemand op geklikt heeft om bewust te gaan kijken. In deze blog leggen wij je wat strategieën uit, om het maximale uit jouw videoads te halen.

Filmkantoor TikTok

Funnel

Bij aanvang van je campagne of advertentie is het belangrijk om te bepalen in welke marketingfase je zit. Dit systeem noemen we een funnel, letterlijk een verkooptrechter. De eerste marketingstap is bewustwording. Wanneer je publiek bekend met je bedrijf of organisatie is, kun je oprechte interesse gaan wekken. Wat heb jij de kijker te bieden? In de volgende fase zorg je ervoor dat de kijker het belang ziet of de behoefte voelt om met jou of jouw product in zee te gaan. Vervolgens is het tijd voor actie vanuit je doelgroep.

We kunnen voor elke verschillende fase video’s maken. Dat is echter niet altijd nodig. Het is vooral belangrijk om je bewust te zijn van wanneer je publiek een video te zien krijgt, welke en of ze voorkennis hebben en wat de vervolgstap is. Zo weet je goed wat de voorkennis en interesse van de doelgroep is en ook waar je deze groep vervolgens naar doorverwijst. Zo bepaal je een strategie om je kijker echt te overtuigen. Een video om een potentiële klant kennis te laten maken met jouw merk is een hele andere video dan om ze met vertrouwen over de streep te trekken.

Filmkantoor doeltreffende filmproducties

Formaat en platform

Ieder platform vereist een andere aanpak en heeft een andere doelgroep. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een jongere doelgroep, dan kijken we al gauw naar bijvoorbeeld TikTok, Youtube of Instagram. Of misschien zit jouw doelgroep wel meer op Facebook?

Daarom is het dus superbelangrijk dat we jouw doelgroep goed kennen, dat we weten waar ze zitten en wat ze graag kijken. Ieder platform heeft zijn eigen tone of voice en algoritme. Content voor YouTube is vaak een ander soort content dan voor Instagram. Soms zijn het subtiele verschillen, soms zijn ze wat groter. Ieder platform heeft een hoop ongeschreven regels over wat wel en niet werkt.

Ook is het belangrijk dat we content bedenken die relevant is voor jouw doelgroep, dat je echt iets toe te voegen hebt aan hun tijdlijn. Misschien is het heel grappig, mooi, of lekker inhoudelijk met bijvoorbeeld tips. Wat heeft jouw doelgroep eraan om jouw content te bekijken?

Om het helemaal complex te maken: binnen een platform heb je ook weer verschillende soorten content. Zo heeft Instagram bijvoorbeeld berichten, stories en reels. Ieder met eigen gebruiken, vormen en functies. Vaak leveren we verschillende formaten en versies op van dezelfde video’s, zodat deze te gebruiken zijn op verschillende platforms.

A/B testen

Soms maken we verschillende versies van dezelfde video, maar dan net iets anders. Denk bijvoorbeeld aan twee variaties van een video, waarin alleen de openingszin anders is. Vervolgens kunnen we door online met deze twee video’s te adverteren de statistieken hiervan inzien. Op basis hiervan kunnen we vaststellen welke van de verschillende versies het meest effectief is bij de doelgroep- en dus in ons voorbeeld: welke openingszin het beste werkt. Vervolgens wordt er alleen met deze versie verder geadverteerd. Zo weet je zeker dat je jouw advertentiebudget goed besteed. Dit wordt binnen de marketing ook wel A/B test genoemd.

Filmkantoor Funnel

Openingszinnen, hooks en triggers

De eerste paar seconden van de video zijn de belangrijkste, dat is ondertussen wel bekend. Als we het over videoads hebben gaat dit zelfs om de eerste microsecondes. Wanneer de video de kijker niet direct aanspreekt, klikt deze vaak al binnen enkele frames weg. Daarom zijn wij ons zeer bewust van het belang van een pakkende openingszin, hook of triggers.

Idealiter speelt een openingszin in op iets wat de kijker herkent of interesseert. Zo creëerden wij onlangs een social mediacampagne voor The New Teacher om docenten te werven. Met een openingszin als “minder werkdruk in het onderwijs en meer verdienen?” speel je direct in op de twee factoren die de meeste docenten zullen aanspreken. Eigenlijk weet je al zeker dat je doelgroep deze vraag beantwoord met: ‘ja’ en dat het interesse wekt. Hierdoor is de kans groter dat zij blijven kijken.

Hooks of triggers zijn elementen die direct de aandacht vangen, hoe logisch of onlogisch ze ook zijn. Twee handen die in een enorme slagroomtaart grijpen? Of een kitten die zijn eerste stapjes zet? Onze aandacht heb je! Vervolgens kun je overgaan tot de kern van je boodschap: op dit moment is de kijker hoe dan ook geïnteresseerd in het vervolg.

Zoals je leest zijn er veel keuzes te maken die een doeltreffende videoadvertentie de beoogde doelgroep al dan niet doet aanspreken. Samen kijken we naar de beste strategie voor jouw bedrijf of organisatie en weten we zo de juiste doelgroep te bereiken en aan te spreken!

Meer weten?

Glenn glenn@filmkantoor.nl

Meer stories

Filmkantoor - Welke soort film heb ik nodig

Welke soort film heb ik nodig?

Bij elke videoproductie die we maken, beginnen we bij de kern: wat wil je met de video bereiken? Wie is de doelgroep en hoe zorgen we ervoor dat de video relevant en aansprekend is? Samen met de klant zoeken we naar de beste manier om het doel te vertalen naar beeld.

Filmkantoor - De magie van postproductie

De magie van postproductie

Postproductie, montage, editing – hoe je het ook noemt, het draait allemaal om hetzelfde: het perfectioneren van de opnames tot een indrukwekkend eindresultaat. Maar waarom is postproductie zo belangrijk? Wat is de magie van postproductie precies? Welke stappen zorgen ervoor dat jouw ruwe materiaal transformeert in een meeslepende video? We nemen je mee door het proces.