Story

De kracht van purpose gedreven storytelling

Bij Het Filmkantoor zijn we gepassioneerd door het vertellen van verhalen die niet alleen de oppervlakte, maar ook de harten van ons publiek raken. Onze reis naar betekenis begint vaak door bijvoorbeeld gebruik te maken van het Golden Circle-principe van Simon Sinek. Vandaag nemen we de tijd om jouw uit te leggen waarom het zo krachtig is om je 'waarom' te vertellen in filmproducties. Daarnaast leggen we uit hoe dit principe ons leidt naar impactvolle storytelling die resoneert met jouw doelgroep. Wat is de kracht van purpose gedreven storytelling?

Het Golden Circle-model

Het Golden Circle-model is belangrijk voor purpose gedreven storytelling. Het stelt dat mensen niet alleen kopen wat je doet, maar vooral waarom je het doet. Dit is cruciaal in filmproducties, waar het creëren van een emotionele connectie met het publiek essentieel is. Door het ‘waarom’ van jouw organisatie te vertellen, kunnen we een dieper niveau van identificatie en empathie oproepen bij de kijkers. Dit zorgt voor een krachtige, emotionele band die blijft hangen. Het bepaalt de kernboodschap van de film en stelt ons in staat om consistent te blijven in het overbrengen van de waarden en visie van onze klanten. Doordat de verhalen die verteld worden onderscheidend en oprecht zijn, krijg je een geloofwaardige en betekenisvolle filmervaring voor het publiek. Dat is een belangrijke kracht in purpose gedreven storytelling.

Betekenisvolle marketing

Purpose marketing, waarbij merken zich inzetten voor een hoger doel dan alleen winst maken, wordt steeds belangrijker in de moderne samenleving. Het ‘waarom’ van een organisatie vormt de kern van purpose marketing. Het laat namelijk zien waar een organisatie voor staat en waar ze in geloven. Door middel van het integreren van het  ‘waarom’ in filmproducties, kunnen we merken positioneren als authentieke en betekenisvolle spelers in hun branche. Dit resulteert in een sterke merkidentiteit en loyaliteit van klanten.

Inspiratie en motivatie

Wanneer het ‘waarom’ van een organisatie duidelijk wordt gecommuniceerd in filmproducties, dient het als een krachtige bron van inspiratie en motivatie. Niet alleen voor interne maar ook voor externe stakeholders. Medewerkers voelen zich verbonden met het hogere doel van de organisatie. Hierdoor worden ze gemotiveerd om zich volledig in te zetten voor het realiseren van dat doel. Het publiek wordt geïnspireerd door de waarden en visie van het merk en voelt zich aangemoedigd om actie te ondernemen en deel uit te maken van de beweging.

Help! Wat is mijn waarom?

Bij Het Filmkantoor en ons moederbedrijf Kattenkwaad Creative geloven we in het belang van purposefull storytelling. Vind je dit zelf ingewikkeld? No worries! Samen met onze klanten kunnen we het ‘waarom’ van hun organisatie ontdekken. Dit vertalen we vervolgens naar krachtige en impactvolle films, die resoneren met hun doelgroep. Voor kleinere organisaties met minder budget doen we dit vaak in een voorgesprek of in de interviews zelf. Voor organisaties die meer willen kunnen wij een aantal sessies leiden om dit samen vanuit de cirkel op te zetten en te integreren. Dit gaat soms gepaard met het doorontwikkelen van een merkverhaal en/of merkwijzer.

Wij kennen de kracht van purpose gedreven storytelling. Zo streven wij ernaar om niet alleen te vermaken, maar ook te inspireren, te verbinden en positieve verandering teweeg te brengen in de wereld. Onze cirkel vind je op de ‘over ons’- pagina! Wij worden er namelijk mega gelukkig van om films te maken die er toe doen! Snap je hem al?

Meer weten?

Glenn glenn@filmkantoor.nl

Meer stories

NLP-taalpatronen in film

Wat is er nu krachtiger dan de combinatie van creatieve storytelling en de subtiele nuances van neurolinguïstisch programmeren (NLP)? Binnen mijn NLP-opleiding heb ik veel geleerd over deze patronen en ik merk dat het toepassen ervan in filmproducties de films echt naar een hoger level tilt.

De perfecte interviewlocatie!

Regelmatig gebeurt het dat we op de draaidag zelf de exacte hoeken bepalen, maar de opdrachtgever al wel ruimtes moet reserveren. Vandaar deze blog! We delen graag onze tips voor goede interviewlocaties.