NLP-taalpatronen in film
NLP-taalpatronen in film? Hoe werkt dat precies?
Bij het Filmkantoor begrijpen we dat het niet alleen gaat om wat je zegt, maar ook om hoe je het zegt. Vandaag duiken we in een boeiend en misschien wel onderschat aspect van filmproductie: het gebruik van taal. Wat is er nu krachtiger dan de combinatie van creatieve storytelling en de subtiele nuances van neurolinguïstisch programmeren (NLP)? Binnen mijn NLP-opleiding heb ik veel geleerd over deze patronen en ik merk dat het toepassen ervan in filmproducties de films echt naar een hoger level tilt. In deze blog leg ik uit hoe we NLP-taalpatronen gebruiken in onze filmproducties om een diepere connectie te creëren met jouw verhaal. Op het eind geef ik een paar tips die jij nu al kunt inzetten.
Milton taalmodel in scenario’s en voice-over teksten
Laten we beginnen met het Milton-model, vernoemd naar de beroemde hypnotherapeut Milton Erickson. Dit model maakt gebruik van hypnotische taalpatronen om de kijker op een emotionele reis te nemen. In je filmscripts kun je deze patronen integreren in voice-overs om niet alleen te vertellen, maar de kijker ook te laten voelen.
Voorbeeld:
“Stel je voor dat je een wereld betreedt waarin verhalen niet enkel worden verteld, maar tot leven komen als levendige schilderijen op het doek van je gedachten.”
‘Stel je voor’ is hierin een ontzettend krachtige tool. Zodra iemand deze woorden hoort, trigger je direct het voorstellingsvermogen van die persoon. Het Milton-model omvat specifieke taalpatronen, zoals het gebruik van vage taal en het creëren van ruimte voor eigen interpretatie. Met behulp van deze technieken kun je de verbeelding van je publiek stimuleren en ook een emotionele impact creëren. Omdat de taal vaag blijft, is er namelijk veel ruimte voor een eigen interpretatie van de kijker en sluit de taal helemaal aan bij zijn gedachtes. Zo wordt het bewuste denkvermogen ‘afgeleid’ en spelen we in op de ervaringen van de kijker. Ken je Astro TV of Teleshopping nog? Die waren hier meesters in! Ze begrepen het effect van NLP-taalpatronen in film en presentatie.
Meta-taalmodel toepassen in interviews voor verdieping
Er zijn nog meer voorbeelden waarbij NLP-taalpatronen in film of andere situaties voorkomen.
Bijvoorbeeld het Meta-model, een essentieel onderdeel, die de diepere lagen van communicatie onthult. Bij interviews biedt dit model de mogelijkheid om authentieke verhalen naar voren te brengen. Het Filmkantoor luistert scherp mee, vangt nuances van emoties en ontvouwt daarbij de ware essentie van de geïnterviewde.
Voorbeeld:
“In plaats van simpelweg te vragen: ‘Waarom heb je deze aanpak gekozen?’ stellen we de vraag: ‘Wat maakte dat deze aanpak het meest bij jou resoneerde?’ Dit opent de deur naar diepere inzichten. Bij een ‘waarom-vraag’ bestaat de kans dat de persoon het gevoel heeft zich te moeten verdedigen, terwijl nu de vraag gaat om wat ervoor zorgde dat de aanpak sterk is. ”
Het Meta-model richt zich op het verduidelijken van vage of algemene taal om diepere betekenissen bloot te leggen. Het Meta-model kent vele patronen, denk bijvoorbeeld aan: gedachtenlezen, een bronloze vermelding, een oorzaak-gevolg en vooronderstellingen. Door deze patronen te herkennen en er juist op te anticiperen komen we snel tot de kern en weten we wat er echt voor de geïnterviewde belangrijk is. Ook krijgen we op deze manier meer en concretere informatie.
Waar je zelf vandaag mee kan starten, van DIP naar DIM.
Dip staat voor Denken In Problemen, en DIM in Denken In Mogelijkheden. Onbewust gebruiken veel mensen vaak woorden die niet positief bijdragen. Door bewust te kiezen voor Denken In Mogelijkheden, openen we de deur naar creativiteit, innovatie en het overwinnen van uitdagingen op een inspirerende manier en daar krijg je mensen in mee! Hieronder een paar simpele voorbeelden die deze kracht laten zien.
Van ‘Maar’ naar ‘En’:
DIP: “We hebben een beperkt budget, maar we willen een indrukwekkende openingsscène.”
DIM: “We hebben een beperkt budget en hoe kunnen we dat creatief inzetten voor een indrukwekkende openingsscène?”
Van ‘Moeten’ naar ‘Mogen’:
DIP: “We moeten deze opname perfect krijgen.”
DIM: “We mogen experimenteren en deze opname interessant maken.”
Van ‘Waarom’ naar ‘Wat Maakt’:
DIP: “Waarom zouden mensen deze film willen bekijken?”
DIM: “Wat maakt dat mensen betrokken willen raken bij dit verhaal?”
Van ‘Proberen’ naar ‘Willen of Doen’:
DIP: “Laten we proberen deze complexe dialoog te filmen.”
DIM: “Laten we willen begrijpen hoe we deze complexe dialoog effectief kunnen filmen.”
Al met al is het dus het belangrijkst om te vertellen en te focussen op wat je wilt! Niet (ja, gevaarlijk!) op wat je niet wilt. Dus in plaats van: ik wil niet in een bedrijf werken met een gespannen sfeer – ik wil werken in een bedrijf waar een ontspannen sfeer hangt. Dat klinkt heel anders, toch? Je zenuwstelsel kan namelijk niet zoveel met het woord ‘niet’. Sterker nog, die laat het woord ‘niet’ vaak weg. Denk maar eens niet aan die roze olifant!
We hopen dat deze inzichten, samen met de praktische voorbeelden, je inspireren. NLP-taalpatronen in film kunnen van groot belang zijn voor een goede productie. Succes met denken en praten in mogelijkheden!
Meer weten?
Meer stories
De perfecte interviewlocatie!
Regelmatig gebeurt het dat we op de draaidag zelf de exacte hoeken bepalen, maar de opdrachtgever al wel ruimtes moet reserveren. Vandaar deze blog! We delen graag onze tips voor goede interviewlocaties.
De kracht van purpose gedreven storytelling
Bij Het Filmkantoor zijn we gepassioneerd door het vertellen van verhalen die niet alleen de oppervlakte raken, maar ook de harten van ons publiek. Onze reis naar betekenis begint vaak door gebruik te maken van het Golden Circle-principe van Simon Sinek.