Project

Docenten in het zonnetje

Docenten in het zonnetje zetten met een mooie videocampagne: wat een mooie opdracht! Docenten worden vaak ondergewaardeerd. Daarom heeft het Filmkantoor, in samenwerking met en in opdracht van de 'Rode Loper', de ontroerende campagne: 'Les is More' ontwikkeld. Dit heeft niet alleen als doel om alleen bestaande docenten in Den Haag te bedanken voor hun toewijding, maar ook om anderen te inspireren om het pad van het onderwijs te betreden.

Vanuit de Rode Loper kregen wij een campagneplan opgestuurd, met de vraag of wij hierbij een voorstel konden bedenken voor filmcontent. In het plan ging het over uitspreken van waardering en ook  iets van een ‘babbelbox’.

De Rode Loper
De Rode Loper
De Rode Loper

Onze aanpak

Voor de “Les is More”-campagne hebben we gekozen voor een diepgaande en emotionele benadering. We wilden niet alleen de waardering tussen oud-leerlingen en hun docenten laten zien, maar ook de impact van deze bijzondere banden op de levens van mensen. Op die manier kunnen we aantonen dat je als docent echt het verschil kan maken in het leven van mensen. We ontwikkelden een concept met een reizende caravan, waarmee presentatrice Jessica Mendels langs scholen tourt. Zij bezorgt docenten videoboodschappen van oud leerlingen. Nietsvermoedende docenten werden uit de klassen gehaald en mochten plaatsnemen in de caravan. Hierna bleek dan ook nog dat de oud leerling aanwezig was en als megaverrassing ontmoetten de twee elkaar. We hebben drie losse verhalen uitgebracht, één compilatievideo gemaakt en diverse losse quotes voor social media opgeleverd. Daarnaast hebben we nog met de caravan in Den Haag gestaan, waar voorbijgangers hun eigen boodschap konden opnemen.

Docenten in het zonnetje met de 'Les is more'-campagne ontwikkeld door het Filmkantoor

Onze kracht

We geloven dat het delen van persoonlijke verhalen een krachtig middel is om waardering en begrip te genereren. Door de verrassingselementen en spontane ontmoetingen in onze reportage hebben we de essentie van de band tussen docenten en leerlingen op een unieke manier vastgelegd. We hebben alledrie de verhalen gefilmd op één dag om het betaalbaar te houden. Daarnaast werkten we met een kleine efficiënte crew. Doordat we met twee camera’s draaiden, konden we alle emoties in één keer oprecht vangen.

Het effect

De “Les is More” campagne heeft veel impact gehad, zowel binnen de onderwijsgemeenschap als daarbuiten. Docenten voelden zich gewaardeerd en gesterkt door de erkenning van hun voormalige leerlingen. Dit droeg bij aan een positieve sfeer in de scholen. De docenten gaven ook echt letterlijk aan: ‘Dit is waarom ik docent bent geworden’. De online video’s hebben geleid tot een groeiende bewustwording over de belangrijke rol van docenten en hebben anderen geïnspireerd om hun eigen waardering te uiten. De caravan in het centrum van Den Haag heeft bijgedragen aan een groter bewustzijn rondom het onderwerp, zichtbaarheid van de campagne en heeft mensen aangemoedigd om zelf actie te ondernemen.

Meer weten?

Glenn glenn@filmkantoor.nl

Meer projecten

Merkverhaal

Dertien Korsakov Experticecentra in beeld

Het Korsakov Kennis Centrum heeft regionale expertisecentra aangesteld om hun regio's te voorzien van kennis over Korsakov. Alleen is het wel belangrijk dat de regio dan weet wie ze zijn. Daarom reisden wij heel Nederland af om alle 13 Korsakov Expertisecentra in beeld te brengen.

Zichtbaar leiderschap voor PostNL
Communicatie

Zichtbaar leiderschap voor PostNL

PostNL benaderde ons met de uitdagende vraag om het leiderschap van CEO Herna Verhagen meer zichtbaarheid te geven door middel van relevante videocontent. Het doel was om Herna's visie te delen over onderwerpen die zij belangrijk vindt, op een boeiende en snelle manier die toch inhoudelijk blijft.