Story

Voorbereiding op een interview

Als bevlogen ondernemer, communicatieadviseur of merkstrateeg ben je ongetwijfeld bekend met de kracht van verhalen. Je begrijpt als geen ander dat het vangen van authentieke momenten en het vertellen van betekenisvolle verhalen de sleutel zijn tot het creëren van een diepere connectie tussen merken en hun doelgroepen. Maar als het aankomt op geïnterviewd worden voor jouw eigen film, slaat de spanning bij medewerkers soms toe. Het Filmkantoor begrijpt dit en heeft een unieke aanpak ontwikkeld om deze spanning weg te nemen. Zo zorgen we voor de ideale voorbereiding op een ontspannen, waardevol interview.

Meer dan alleen vragen stellen

Het begint allemaal met een grondige voorbereiding. Bij Het Filmkantoor nemen we de tijd om te begrijpen wat jij wilt delen en waarom. Als je zelf nog zoekende bent naar de juiste boodschap, denken wij met je mee en stellen we vragen die jou helpen jouw verhaal scherp te krijgen. We weten dat de kracht van een interview kan liggen in het horen van verschillende perspectieven. Daarom interviewen we vaak zowel interne als externe stakeholders, zodat jouw verhaal een gelaagde en geloofwaardige impact krijgt.

Vooraf aan het interview

De voorbereiding op een interview, hoe pak je dat dan aan?
Vaak krijgen wij de vraag wat mensen moeten voorbereiden en ook: welke vragen ga je stellen? In bijna alle gevallen is het fijn als je vooral niets voorbereidt. Wij weten wat we willen horen en willen dit jou zo spontaan mogelijk zien vertellen. Hiervoor schieten we geen vragenvuur op je af, maar gaan we in gesprek. De interviewer zit naast de camera, je kijkt de interviewer aan en de interviewer denkt mee over jouw antwoorden. Soms zal hij zeggen: bedoel je niet dit? Of kun je het ook zo verwoorden? De interviewer is er voor jou, hij wil jou het beste uit je woorden laten komen. Als er soms stiekem toch een spiekbriefje is, nemen we het over, maar benadrukken we dat het oké is om het te vergeten. Het draait allemaal om een natuurlijk gesprek. Op de dag van het interview zorgen we ervoor dat je je op je gemak voelt. Een korte smalltalk gaat er altijd aan vooraf. Ja, het is heerlijk weer.

Een persoonlijke benadering

Bij Het Filmkantoor geloven we in het leggen van persoonlijke verbindingen. We stellen niet alleen feitelijke vragen; we willen weten wat iets voor jou betekent, wat je voelt en waarom. Door deze benadering ontstaat er gevoel en echtheid in de antwoorden. Als je vastloopt, parkeert het Filmkantoor de vraag en gaat verder met inspirerende ‘sparkle’- vragen, waardoor je straalt en vol vertrouwen verder gaat.

We zorgen ervoor dat het interview knipbaar is, met kernachtige citaten die de essentie van jouw verhaal vastleggen. We sluiten altijd af met de vraag of er nog iets is dat je zelf wilt delen. Op die manier kan je altijd nog kwijt wat je echt kwijt wilt.

Als je je wat nerveus voelt of teveel in je hoofd zit, gebruiken we onze ‘sparkle’-vragen om je uit je schulp te trekken. Vragen die jou laten stralen en je zelfvertrouwen geven voor de rest van het interview. Wat die vragen zijn? Dat houden we lekker geheim. zodat jij er pas over na gaat denken als je de vraag voor je krijgt.

Wij van Het Filmkantoor gaan verder dan oppervlakkige interviews. We maken geen gebruik van voorbereide antwoorden, maar laten echte, ongefilterde verhalen tot leven komen. Samen zorgen we ervoor dat jouw merkvideo niet alleen professioneel, maar ook persoonlijk is. Laten we samen de diepte ingaan en een verhaal creëren dat resoneert en impact maakt.

* In sommige feitelijke complexe gevallen kan het wel beter zijn om iets voor te bereiden. Als dit het geval is geven we dit duidelijk aan en helpen wij met de voorbereiding op het interview.

Waar je wel op moet letten: je kleding!

Dit is wel erg belangrijk om rekening mee te houden. Door het gebruik van een filmcamera kunnen dingen er anders uit gaan zien. Dit zijn een paar ‘basisregels’ voor je kleding om goed over te komen op film:

  • Draag geen kleding met grote merken. Dit leidt af en we maken geen reclame voor jouw merkkleding.
  • Draag geen kleding met dunne lijntjes.
  • Draag geen kleding met kleine stipjes.
  • Vaak doet kleurrijke kleding het wel goed!

Vooraf kan je ook even vragen wat de achtergrond gaat worden, zeker als er in een ‘studio’-setting gefilmd wordt. Als de achtergrond bijvoorbeeld zwart is, en jij draagt zwarte kleding, dan heb je een zwevend hoofd. Dat is waarschijnlijk niet de bedoeling. Twijfel je over je kleding? Neem dan gerust een extra setje mee, dan kan je samen met de regisseur overleggen wat het beste werkt.

Meer weten?

Glenn glenn@filmkantoor.nl

Meer stories

Doeltreffende videoadvertenties: Hoe maak je die?

Jij wilt je boodschap nog verder verspreiden? Dan is een doeltreffende videoadvertentie perfect! Met een advertentie betaal je een platform om jouw video aan de doelgroep van jouw keuze te laten zien. Een mooie kans om een nieuwe doelgroep aan te laten haken of een bestaande doelgroep een goede reminder te geven. Alleen vereist dit een heel ander soort video dan een film waar iemand op geklikt heeft om bewust te gaan kijken. In deze blog leggen wij je wat strategieën uit, om het maximale uit jouw videoads te halen.

Filmkantoor - Welke soort film heb ik nodig

Welke soort film heb ik nodig?

Bij elke videoproductie die we maken, beginnen we bij de kern: wat wil je met de video bereiken? Wie is de doelgroep en hoe zorgen we ervoor dat de video relevant en aansprekend is? Samen met de klant zoeken we naar de beste manier om het doel te vertalen naar beeld.